czw.. lut 29th, 2024

Jednym z popularniejszych ostatnio sposobów na promowanie firmy jest zatrudnienie ambasadora marki, który często jest influencerem. Przyjrzyjmy się, czym zajmuje się taka osoba i co zrobić, aby współpraca z nią była korzystna dla marki.

Ambasador marki – kto to?

Funkcja ambasadora dawniej kojarzona była głównie z dyplomacją, dziś jednak pojęcie to na stałe rozgościło się w świecie marketingu i właśnie w tym kontekście jest bardzo często używane. Ambasador marki oznacza osobę, która reprezentuje i promuje firmę poprzez różnorodne działania marketingowe, mające zwiększyć świadomość marki wśród odbiorców oraz jej rozpoznawalność. Odbywa się to głównie za pomocą udzielania się w mediach społecznościowych, ale też w eventach, reklamach czy kampaniach marketingowych. Ambasador udostępnia cały swój wizerunek, dlatego często mówi się, że jest twarzą marki. Z tego względu zostaje nim zazwyczaj osoba znana (np. aktor, sportowiec, piosenkarz, influencer), która dzięki swojej popularności oraz umiejętności wywierania wpływu i kształtowania opinii przyczynia się do stworzenia pozytywnego wizerunku marki.

Kim w takim razie jest influencer?

Najprościej mówiąc, influencer to twórca internetowy, czyli osoba, która aktywnie działając w mediach społecznościowych, wywiera wpływ na skupioną wokół niego społeczność odbiorców. Ponieważ influencerzy mogą mieć bardzo duże zasięgi i szerokie grono fanów, marki często decydują się na obsadzenie ich w roli swojego ambasadora.

 

Influencer jako ambasador marki – jak dobrze wybrać?

Współpraca z influencerem może być bardzo korzystna, aby jednak tak się stało, trzeba starannie wybrać osobę, która z dużą dozą prawdopodobieństwa będzie miała ogromny wpływ na wizerunek marki. Nie można tu sobie pozwolić na przypadkowość, bo każde potknięcie influencera może bardzo zaszkodzić promowanej firmie. Od czego więc zacząć? Przede wszystkim trzeba sobie odpowiedzieć na pytania dotyczące tego, w jakim celu chcemy zatrudnić ambasadora, do kogo mamy zamiar dotrzeć i jakie kanały komunikacji najlepiej wybrać. Następnie należy poszukać osoby, której działalność, poglądy i przedstawiane treści korespondują z tym, co ma do zaoferowania marka. Chcąc uniknąć wizerunkowej katastrofy lepiej nie zapraszać do współpracy influencerów słynących z kontrowersyjnych i nieprzewidywalnych zachowań, warto też zaproponować kandydatowi przetestowanie swojej oferty. Podstawą udanej współpracy jest autentyczność, dlatego ambasador powinien rzeczywiście wierzyć w to, o czym przekonuje innych, w przeciwnym razie, odbiorcy najprawdopodobniej wyłapią fałsz i w efekcie marka więcej straci, niż zyska. Influencer, który utożsamia się z produktami promowanej firmy, używa ich nie tylko w mediach społecznościowych, ale również prywatnie i potrafi to odpowiednio przekazać, to najkorzystniejszy i najlepiej rokujący wybór.

Na jakie efekty można liczyć?

Jeśli marce uda się znaleźć odpowiedzialnego, autentycznego i wpływowego influencera do roli jej ambasadora, może to przynieść naprawdę sporo korzyści.

Można tu wymienić:

  • zwiększenie rozpoznawalności – mająca wielu obserwatorów w social mediach osoba, promując produkty danej firmy, wpływa na wzrost jej popularności i wyróżnienie spośród innych podobnych marek.

  • dotarcie do konkretnych grup odbiorców influencer zajmujący się wybraną tematyką, skupia wokół siebie osoby o podobnych zainteresowaniach czy przekonaniach. Stąd, jeśli firma oferująca zdrowe posiłki nawiąże współpracę z działającą w mediach społecznościowych dietetyczką, łatwiej dotrze do osób zainteresowanych prawidłowym odżywianiem, którzy być może zostaną jej klientami.

  • promowanie produktów jeszcze przed ich debiutem na rynku – firma może powierzyć influencerowi testowanie produktu, zanim zostanie on wprowadzony na rynek. Ambasador, udostępniając swoje opinie, tworzy zainteresowanie nową ofertą, które może przełożyć się na późniejsze wyniki sprzedaży.

  • poprawienie wizerunku marki — ma miejsce, jeśli influencerambasador jest osobą lubianą, cieszącą się dużą popularnością i sympatią odbiorców.

  • lepsze pozycjonowanie marki — w materiałach zamieszczanych przez influencerów, mogą znajdować się linki przekierowujące do strony firmowej, wspomagając jej pozycjonowanie.

Dobrze zaplanowana współpraca z influencerem jest ciekawym pomysłem na promocję, który na pewno warto rozważyć. Trzeba jednak zawsze pamiętać o przemyślanym wyborze takiej osoby, ponieważ stając się twarzą marki, przez długi czas będzie ona odpowiedzialna za jej wizerunek i emocje, jakie wzbudza wśród odbiorców.

Partner artykułu: Kod marki

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *