czw.. lut 29th, 2024

Branża mleczarska obecnie przechodzi kryzys. Wystarczy tylko wspomnieć, że eksport w zeszłym roku zmniejszył się aż o połowę. W dużej mierze przyczyną takiego stanu rzeczy była pandemia, ale też wojna. Należy zdawać sobie sprawę, że rynek mleczarski nie tylko w Polsce, ale i na świecie przeszedł duże zmiany. Warto dowiedzieć się więcej na ten temat.

Perspektywy dla sektora mleczarskiego na przyszły rok

Biorąc pod uwagę dane statystyczne GUS skup mleka w Polsce wzrósł o 1,5% w porównaniu do roku poprzedniego. Jednocześnie nadal jest mniejszy niż w latach poprzedzających pandemię COVID. Polska jest na 3 miejscu w Unii Europejskiej, biorąc pod uwagę ilość wyprodukowanego mleka. Zajmuje miejsce zaraz za Niemcami i Francją. Jednocześnie wciąż utrzymuje 12 pozycję na świecie. Należy pamiętać, że Unia Europejska prognozowała, iż spadek produkcji mleka w całej Unii Europejskiej zmniejszy się o 0,2%. Rynek mleczarski nie tylko w Polsce, ale też na świecie znacząco się zmienia, co w dużej mierze wynika również ze zmian klimatycznych, ale też sposobu odżywiania się człowieka. Jeszcze do niedawna niemal każdy sięgał po produkty mleczne, a obecnie wiele osób wybiera napoje owsiane czy inne rośliny. Przez to zapotrzebowanie na produkty jest mniejsze, a producenci mają problemy, by sprzedać mleko w skupie. Dodatkowo cena w skupie także jest coraz niższa. 

Problemy rynku mleczarskiego – chińska konkurencja 

Chiny eksportują do Europy wiele produktów. Wykazują też coraz większe zainteresowanie branżą mleczarską. Eksport towarów chińskich na rynek europejski jest naprawdę duży. Problemem jest również fakt, że Chińczycy oferują towary w znacznie niższych cenach, a przez to wygrywają z konkurencją nie tylko z Niemiec, Francji, ale też Polski. To wszystko przekłada się na to, że sektor może ponosić straty. Rzeczywiście wyzwania dla przemysłu nabiałowego w Polsce są naprawdę duże. Producenci muszą zaoferować klientom nie tylko najwyższą jakość, ale też korzystne ceny. W Polsce także zmniejsza się ilość spożywanego mleka na rzecz produktów roślinnych. Ale z drugiej strony, ilość sprzedanego nabiału względem dwóch lat ubiegłych jest większa. Sytuacja więc nie jest jednoznaczna. W dużej mierze dużo zależy od tego, jak zachowa się rynek chiński, a także, czy Unia Europejska wprowadzi konkretne wymagania dla produktów chińskich oraz czy wesprze lokalnych rolników. 

Rynek Cheddara w Polsce 

Ceny zbytu artykułów mleczarskich w Polsce były niższe średnio o 10%. Jednak nieco na tym tle wyróżniał się Cheddar. Otóż cena na Cheddar w Polscewzrosła o 10%, biorąc pod uwagę rok poprzedni i o 43%, biorąc pod uwagę czasy pandemiczne. Choć Cheddar kojarzy się z Anglią, to jednak Polacy zaczynają dominować ten rynek. W Polsce zdecydowanie więcej eksportuje się Cheddara niż importuje. Sprzedawany jest do Niemiec, Maroka czy Hiszpanii. Także na rynku włoskim oraz duńskim zyskuje coraz większą popularność. Zatem, jak można zauważyć, przed rynkiem nabiałowym w Polsce stoją duże wyzwania. Polacy muszą wyróżnić się na tle konkurencji. Jednocześnie znaczenie ma także opłacalność produkcji, która w przypadku Cheddara jest duża. Natomiast na granicy opłacalności jest produkcja mleka. 

Przemysł nabiałowy w Polsce musi ciągle się rozwijać. Trzeba wprowadzić nowoczesne rozwiązania produkcyjne, a ponadto ważne jest zwiększenie konkurencyjności, ale nie tylko na rynku europejskim, ale też światowym.       

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *