Korzystasz z rachunku bankowego? W takim razie z pewnością cenisz sobie fakt, że masz do niego dostęp przez bankowość elektroniczną. Jak na co dzień powinieneś z niej korzystać, by mieć pewność, że Twoje pieniądze są bezpieczne?

Dostęp do bankowości elektronicznej jest bardzo praktyczny –bez konieczności odwiedzania placówek banku możesz zlecać przelewy, sprawdzać stan konta czy nawet zawnioskować o otwarcie innych produktów bankowych, np. konta oszczędnościowego. Nic zatem dziwnego, że my – konsumenci – bardzo chętnie korzystamy z bankowości elektronicznej.

Czy zastanawiałeś się kiedyś nad bezpieczeństwem swoich pieniędzy? Okazuje się, że bankowość elektroniczna – choć jest bardzo praktycznym rozwiązaniem – niesie również zagrożenia. Specjaliści zajmujący się bezpieczeństwem w sieci co roku odnotowują co najmniej kilkadziesiąt ataków na komputery klientów banków. Ich cel jest jeden – wyłudzić dane i pieniądze.

Bankowość elektroniczna – jak z niej korzystać?

Skoro bankowość elektroniczna jest pomocna przy prowadzeniu codziennych rozliczeń, z pewnością chętnie z niej korzystasz. Jest jednak kilka zasad, o których powinieneś pamiętać.

do swojego konta bankowego powinieneś logować się wyłącznie ze swojego osobistego komputera, omijając tym samym np. sprzęt firmowy czy sprzęt, do którego dostęp ma wiele osób (komputery na uczelni, w kafejkach internetowych);
zanim zalogujesz się do swojego konta, dokładnie przyjrzyj się stronie banku. Częstą praktyką oszustów jest tworzenie stron, które są bardzo podobne do strony banku, z którego usług korzystasz. Jeżeli podasz dane na takiej fałszywej stronie, zostaną one przechwycone przez oszustów, a ty możesz stracić wszystkie oszczędności;
przed logowaniem do swojego konta, upewnij się, że transmitowane dane są szyfrowane – w pasku wyszukiwarki powinno pojawić się „https” zamiast standardowego „http”.
Pamiętając o powyższych zasadach, możesz zabezpieczyć się przed kradzieżą danych. To jednak nie wszystko, bo ja się okazuje, kreatywność oszustów jest naprawdę imponująca.

Bankowość elektroniczna – czy bank prosi o podanie loginu lub hasła?

Od czasu do czasu w skrzynce mailowej, zakładce „odebrane”, możesz znaleźć wiadomości z banku. Niestety, nie zawsze takie maile są wysłane przez pracowników banku, z którego usług korzystasz. Na co powinieneś zwrócić szczególną uwagę? Twoją podejrzliwość powinna wzbudzić treść wiadomości.

Czy pracownicy banku – w wysłanej do ciebie wiadomości – mogą prosić Cię o podanie numeru rachunku bankowego, loginu lub hasła? Nie – pamiętaj, że żaden pracownik banku nigdy nie będzie wymagał podania przez Ciebie takich danych czy to w wiadomości wysłanej pocztą elektroniczną, czy też w trakcie rozmowy telefonicznej.

Pamiętaj o wylogowaniu się

Bankowość elektroniczna to usługa, dzięki której masz dostęp do rachunku bankowego za pomocą urządzenia elektronicznego, np. komputera czy telefonu. Niezależnie od tego, z jakiego urządzenia korzystasz, aby zalogować się do swojego konta, powinieneś pamiętać o wylogowaniu się po sprawdzeniu stanu rachunku bankowego czy wydaniu dyspozycji przelewów.

 

Artykuł promocyjny

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *