Biznes

Chcesz być dobrym liderem, chcesz sprzedawać z zyskiem? Naucz się rozmawiać!

W ciągu dnia komunikujemy się z wieloma osobami, z partnerem, dziećmi, współpracownikami, klientami, przypadkowymi osobami. Czy wiesz, że większość ludzi wypowiada średnio ok. 16 tysięcy słów dziennie, które po zapisaniu, zapełniłyby co tydzień trzystustronicową książkę? Niestety, zbyt wiele z rozmów, prób komunikacji, kończy się w sposób niesatysfakcjonujący, często kłótnią lub niedopowiedzeniami. Według „Harvard Business Review” czynnikiem wpływającym w największym stopniu na karierę profesjonalisty jest efektywne komunikowanie się.

Z kolei Robert Dallek, specjalizujący się w historii prezydentury, uważa, że każdy prezydent, który osiągnął sukces, charakteryzował się pięcioma cechami, pozwalającymi osiągnąć rzeczy niedostępne dla innych. Były to: wizja, pragmatyzm, umiejętność budowania konsensusu, charyzma i wzbudzanie zaufania. Cztery z tych cech w bardzo dużym stopniu związane są z umiejętnością komunikowania się na różnych poziomach, która pozwala budować relacje z innymi ludźmi. Dzięki relacjom i oddziaływaniu na innych, budowane są skuteczne zespoły, które są w stanie osiągać śmiałe cele. Ale to nie wszystko! Również nowoczesna sprzedaż opiera się na komunikacji i poznaniu potrzeb klienta, a następnie zaproponowaniu mu wyjątkowej usługi lub produktu. Jeśli Twój klient będzie czuł się zadbany – wróci, a przecież zapewne wiesz, jak drogie jest pozyskanie nowego klienta. Dużo taniej jest utrzymać dobre relacje z klientem dotychczasowym. Mistrzostwo w komunikacji z klientami i obsłudze posprzedażowej osiągnął internetowy sklep ZAPPOS, w którym nowy rekord rozmowy z klientem i sprzedaży ustanowiony został na poziomie niecałych 11h.

Warto pamiętać, że porozumiewanie się (komunikacja) jest procesem, w którym uczestniczą partnerzy (nadawca i odbiorca), w wyniku którego przekazywane są wiadomości, informacji, myśli, uczucia za pomocą wypowiedzi (przekazu werbalnego) i przekazu niewerbalnego, na który składają się m.in. mimika, gesty, pozycja ciała, przestrzenne stosunki między komunikującymi się osobami, wysokość i natężenie głosu. Komunikujemy się wieloma kanałami – bezpośrednio, przez telefon, e-mail, oraz obecnie również przez sms, tweet, post i elementy wizualne w mediach społecznościowych. Komunikacja służy nam do oddziaływania na innych i wywierania wpływu, do łączenia ludzi i grup, budowania relacji z innymi i samym sobą, oraz interakcją z odbiorcą i otoczeniem.

Rozwijanie umiejętności komunikacji trwa całe życie, każdy może się tego nauczyć, jeśli tylko przyjmie kilka podstawowych zasad komunikacji:

1. koncentracja na partnerze komunikacji i przykładanie dużej wagi do faktycznego zrozumienia siebie nawzajem

2. szacunek do drugiego człowieka i do tego, że inaczej może postrzegać świat, ma inne doświadczenia i potrzeby, wartości i emocje, może mieć również inny styl myślenia

3. słuchanie i słyszenie – odpowiednie zadawanie pytań i słuchanie odpowiedzi z ciekawością dziecka, nieocenianie

4. budowanie relacji z innymi (opartych o szacunek, słuchanie i zaufanie) – przyjęcie postawy: ja jestem OK, ty jesteś OK

5. zaufanie do drugiego człowieka i budowanie atmosfery zaufania – polecam w tym względzie koncepcję Banku Emocji Stephena R. Covey’a

6. bycie proaktywnym, przejmowanie inicjatywy, rozwijanie się – pytanie, proszenie o informację zwrotną, weryfikowanie, czy zostaliśmy zrozumiani zgodnie z naszymi intencjami

7. poczucie humoru i dystans do siebie

8. zwracanie uwagi na komunikację werbalną i niewerbalną.

 

Zachęcam do rozwijania kompetencji w zakresie komunikacji. To się po prostu opłaca!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *