Listen to “MWF 127: Cztery typy klientów” on Spreaker.
Jedną z podstawowych kompetencji, które powinien posiadać właściciel biznesu lub zatrudniony handlowiec jest umiejętność nawiązywania relacji z ludźmi, zwłaszcza klientami. Zdarza się jednak, że to co trafia do niektórych, kompletnie nie odpowiada innym. Jak to się dzieje? Otóż…nasi klienci dzielą się na kilka grup, które oczekują zupełnie innych komunikatów. Kluczem sukcesu jest nauczenie się „wyłapywania” podczas rozmowy charakteru naszego klienta.
Najprościej podzielić klientów na introwertyków i ekstrawertyków. Pierwsi z nich są napędzani faktami, drudzy – emocjami. Praktycznym i prostym do zapamiętania sposobem podziału jest wyróżnienie 4 typów klientów:
1. przyjacielski (tzw. feeler, amiable),
2. analityczny (ang. thinker, analytical),
3. ekspresyjny (ang. entertainer, expressive),
4. kierowniczy (ang. controller, driver).
Po co uczyć się odróżniania klientów? Dzięki temu łatwiej zdobyć ich przychylność i zaufanie, co może mieć przełożenie na decyzje zakupowe czy dalsze polecanie naszej firmy znajomym.
Tworzenie komunikatów, które trafiają w gusta naszych klientów to również jeden z elementów personalizacji, o której była mowa przy okazji ostatniego podcastu, a która jest absolutnym trendem marketingowym na 2017 rok. Z podcastu „Mała Wielka Firma” dowiesz się jak rozróżniać swoich rozmówców.