W skali globalnej sektor detaliczny zainwestował w ubiegłym roku około 181 miliardów dolarów w technologie oraz cyfrowe rozwiązania dedykowane dla handlu, jak informuje firma badawcza Gartner. Innowacyjność staje się priorytetem, jednak wielu przedstawicieli branży wciąż nie jest zadowolonych z poziomu technologicznego zaawansowania swoich firm, co skłania ich do planowania dalszych inwestycji.

Brak kompetencji cyfrowych – problem współczesnej branży handlowej

KREDYT dla FIRM do 3 000 000 zł

Z badań przeprowadzonych przez firmę doradczą AlixPartners wynika, iż tylko co czwarty (24%) dyrektor sprzedaży jest przekonany o ponadprzeciętnym zapleczu cyfrowym swojej organizacji. Co więcej, niespełna co trzeci (36%) menadżerowie uważa, że ich zespoły IT są w stanie sprostać cyfrowym wymaganiom ich firm. Dane te ukazują, że wielu firmom brakuje niezbędnych umiejętności, aby skutecznie rywalizować na rynku detalicznym. Znaczna część ankietowanych wyraża wątpliwości, czy obecnie posiada wystarczająco rozwinięte narzędzia cyfrowe, które mogłyby wspierać nowoczesny biznes oparty na cyfryzacji.

Coraz większe wydatki detalistów na technologie

Analiza rynku wykazała, że aż 63% detalistów planuje zwiększyć swoje inwestycje w technologie cyfrowe w roku 2023 w porównaniu do roku poprzedniego. Istnieje świadomość rosnących oczekiwań klientów oraz presja konkurencji, które wymuszają adaptację do nowych technologii. Trzech na czterech dyrektorów handlu jest przekonanych, że inwestycje w narzędzia cyfrowe przyniosą oczekiwane korzyści dla ich organizacji.

Dlaczego technologia jest kluczem do sukcesu w handlu?

Adam Sienkiewicz, Head of Sales w Sagra Technology, specjalizującej się w systemach SFA i CRM, wyjaśnia, że handlowcy potrzebują dostępu do bieżących informacji na temat rynku, konkurencji, swoich klientów, stanu zapasów, aktualnej sprzedaży oraz finansów. Te informacje pozwalają na szybkie reagowanie na zmiany oraz podejmowanie właściwych decyzji. Jednakże wiele firm wciąż nie korzysta z nowoczesnych systemów zarządzania lub posiada przestarzałe narzędzia cyfrowe, które nie oferują wymaganej funkcjonalności.

Analiza danych jako fundament cyfrowego modelu operacyjnego

Autorzy raportu AlixPartners wskazują, że aby stworzyć model operacyjny oparty na technologii cyfrowej, konieczne jest przejście na zarządzanie oparte na analizie danych. W tym celu niezbędne jest wdrożenie technologii, która będzie wspierała gromadzenie i przetwarzanie danych. Szczególnie efektywne jest to w obszarach, w których analiza danych cyfrowych może pomóc w wyciąganiu wniosków, takich jak wpływ konkretnego umiejscowienia produktów na sklepowych półkach na decyzje zakupowe klientów czy planowanie kampanii marketingowych.

KREDYT dla FIRM do 3 000 000 zł

Automatyzacja — klucz do złożonych sieci dystrybucji

Kolejnym krokiem w procesie cyfryzacji jest automatyzacja, która może wspomagać coraz bardziej skomplikowane sieci dystrybucji, jak również rozwiązywać długoterminowe problemy, takie jak pozyskiwanie siły roboczej, dostawców oraz zarządzanie umowami. Według raportu Reports Insights rynek automatyzacji w handlu przeżywa ekspansję, a jego wartość będzie rosła rocznie w tempie średnio 9,65% w latach 2023-2030.

Kulturowa zmiana dzięki dostępowi do danych

Cyfryzacja umożliwi ustanowienie nowych celów, a przede wszystkim przyniesie zmiany w kulturze całej organizacji. Dzięki dostępowi do danych, przedstawiciele handlu będą mogli skupić się nie tylko na zaopatrzeniu czy ekspozycji produktów, ale przede wszystkim na doświadczeniu klienta. Gromadząc i analizując dane z punktów sprzedaży oraz aplikacji, będą mogli podejmować lepsze decyzje dotyczące wszystkiego-od produktów i zapasów, aż po strategie marketingowe i logistykę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *