Biznes

Czego branża e-commerce nauczyła się w 2017 roku?

Grudzień i styczeń to czas prognoz dla różnych branż. Specjaliści, typujący trendy i zagrożenia, wyznaczają nowe kierunki rozwoju dla przedsiębiorców. To też czas na wyciągnięcie wniosków z tego, co wydarzyło się w mijającym roku.

Rzadko zdarza się, by w ciągu zaledwie 12 miesięcy branża przeszła rewolucję, która całkowicie zmienia prognozy na następny rok. Niektóre trendy nie zmieniają się przez kilka lat. W minionym roku duża część branży e-commerce pochyliła się nad analityką i odkryła, jakie korzyści może z niej czerpać. Nie wystarcza już sprawdzanie współczynnika konwersji z każdego źródła, uwagę skupiono również na bieżącej analizie zachowań użytkownika na stronie i śledzeniu jego pełnej ścieżki zakupowej od momentu wejścia na stronę.

Ze szczegółową analityką wiąże się kolejny ważny trend – personalizacja. Dostosowanie komunikatu do konkretnego użytkownika dotyczy personalizacji onsite (rekomendacje produktowe, dostosowanie narzędzi i komunikacji pod indywidualnego użytkownika), tworzenia newsletterów zawierających dedykowane promocje, dopasowania treści, a także profilowania oferty w social mediach czy w działaniach remarketingowych.

Na popularności z pewnością nie straci, również w tym roku, testowanie różnych funkcjonalności i narzędzi. Coraz więcej osób zauważa, że to nie wsłuchiwanie się w prelekcje z licznych konferencji, a osobiste doświadczanie polecanych rozwiązań przynosi najlepsze rezultaty. Każda branża działa w inny sposób, a jej użytkownicy zwracają uwagę na różne rzeczy. Warto więc szukać funkcjonalności, które najlepiej dopasują się do tego jednego, konkretnego sklepu i jego klientów.

Zeszły rok będzie kojarzony jako rok pierwszych kroków sztucznej inteligencji w e-commerce oraz szeroko rozumianym marketingu internetowym. Dobrym przykładem są chociażby chatboty, które były hitem 2017 roku. Przyszłością są bardziej zaawansowane modele machine learningowe czy rozwiązania deep learningowe wspierające systemy rekomendacji i personalizacji. Nawet prosta segmentacja użytkowników na stronie wejścia daje nam możliwość dostosowania zarówno treści, jak i sposobu jej prezentacji pod profil demograficzny czy oczekiwania odwiedzających. A spełnienie oczekiwań odwiedzających, jak pokazują wcześniejsze lata,, to pierwszy krok do sukcesu.

 

 

 

Autor: Marcin Janczewski, CEO sklepu DrTusz.pl, sklepu internetowego nagrodzonego w 2017 roku tytułem e-Gazeli Biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *