Listen to “MWF 101: Minimum Viable Audience” on Spreaker.
Wielu z nas marzy o karierze w branży IT i prowadzeniu własnego startupu. Czytamy o sukcesach Ubera, Airbnb czy rodzimego Brand24. Często dziwimy się, że nie wpadliśmy na te pomysły jako pierwsi. Zaczynamy główkować, dostrzegać nowe sposoby na rozwiązanie pewnych problemów i wreszcie…mamy to! W naszej głowie już pojawił się pomysł, koncepcja firmy, plan marketingowy i sprzedażowy. Oczami wyobraźni urządzamy biuro, wstawiamy piłkarzyki do chillroom’u, przeglądamy katalogi Ikei w poszukiwaniu hamaków i kolorowych puf.
Dopiero wieczorami pojawia się natrętna myśl, która nie pozwala Ci zasnąć. „Co jak się nie uda?”, „Za co będziesz żyć, jak stracisz wszystkie oszczędności?”, „A co jak nikt nie kupi Twojego produktu”. Brzmi znajomo?
Gwarantujemy, że nie jesteś pierwszą osobą, którą wieczorową porą odwiedzają te głosy. Większość twórców innowacyjnych projektów znalazła się w przeszłości w tym samym miejscu. Jak sobie z tym poradzić? Eric Ries, w swojej książce zatytułowanej Lean Startup, prezentuje popularną wśród twórców projektów internetowych metodę rozwijania produktu opartą na koncepcie MVP.
MVP (ang. Minimum Viable Product) to prototyp, wersja Twojego produktu o najmniejszej niezbędnej funkcjonalności, która zaspokaja potrzebę i rozwiązuje problem. To ją pokażesz pierwszym potencjalnym klientom i w oparciu o ich opinie i uwagi budować będziesz kompletny produkt. Już na podstawie MVP możesz przekonać się, czy Twój pomysł spełnia oczekiwania rynku i jest sens nadal w niego inwestować.
Pewnym rozwiązaniem jest również MVA (ang. Minimum Viable Audience), czyli Minimalna Wartościowa Widownia – Twoje grono odbiorców, którym sprzedasz ideę, wyedukujesz na temat produktu, a na podstawie informacji zwrotnej zaczniesz tworzyć swój produkt.
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat tej metody? Posłuchaj podcastu „Mała Wielka Firma” Marka Jankowskiego i Pawła Tkaczyka.