E-learning to perspektywa dużej elastyczności – ale polskie firmy wciąż wolą tracić czas i pieniądze. Nauczanie e-learningowe wzbudza coraz większe zainteresowanie, jednak w obliczu zalet tej formy szkolenia, mamy do czynienia raczej z ospałą ewolucją niż zrewolucjonizowaniem branży – ten sceptycyzm sporo jednak kosztuje polski biznes: czasu i pieniędzy.

Firmy zagraniczne liczą zyski, korzystając z e-learningu, a ponad 70% polskich przedsiębiorców nadal inwestuje w kosztowne szkolenia stacjonarne. Ta sytuacja dziwi, w szczególności zważywszy na fakt, jak wiele korzyści przynosi ta forma rozwoju.

E-learning zdobył już wielu zwolenników wśród pracowników. O ile przedsiębiorcy raczej niechętnie podchodzą do tej formy szkoleń, o tyle sami pracownicy podają liczne atuty takiego podejścia. Wskazują na elastyczność, możliwość realizacji szkolenia w dowolnym momencie, brak konieczności opuszczania miejsca pracy. Szkolenia online łatwiej wpleść w napięty terminarz – ta forma nauki pozwala na bardzo efektywne wykorzystanie czasu, który obecnie jest jedną z najcenniejszych walut.

Praktycznie i atrakcyjnie kosztowo

Oczywiście szkolenia online są wygodne, ale nie można korzyści płynących z tej formy nauki marginalizować tylko do oszczędności czasu i pieniędzy. W rzeczywistości bowiem pracodawcy czerpią o wiele więcej profitów z tej nowoczesnej formy nauczania. Co przemawia za e-learningiem w firmie?

E-learning Market Trends & Forecast

E-learning przynosi liczne korzyści firmie, jedne są oczywiste, z innych nie zawsze przedsiębiorcy zdają sobie sprawę.

DOSTĘPNOŚĆ – szkolenia są zazwyczaj umieszczane na platformie internetowej i udostępniane dowolnej liczbie pracowników; aby wziąć udział w szkoleniu, wystarczy mieć dostęp do sieci.

ELASTYCZNOŚĆ – szkolenie można odbyć w dowolnym czasie i miejscu, a tematyka może być bardzo różnorodna. Dostępne obecnie narzędzia do tworzenia szkoleń dają szerokie możliwości, niemal każdy temat można omówić w tej formie. E-learning znakomicie nadaje się do realizacji szkoleń z zakresu zarówno stosunkowo łatwych (np. obsługa MS Office), jak i trudnych kwestii.

E-learning Market Trends & Forecast

MIERZALNE WYNIKI – pracodawca może kontrolować postępy swoich pracowników dzięki testom dołączonym do konkretnych modułów szkoleń.

EFEKTYWNOŚĆ – dowiedziono, że najlepsze wyniki przynosi nauka angażująca kilka zmysłów, np. wzrok i słuch, ponadto warto dobierać różne formy przekazywania wiedzy (np. tekst ciągły, historyjki obrazkowe, ideogramy, zadania, filmiki); te postulaty spełnia e-learning. Dodatkowo materiały szkoleniowe są dostępne online po zakończeniu lekcji – co pozwala pracownikom odświeżyć wiedzę.

PLANOWANIE ŚCIEŻKI KARIERY – szkolenia online są bardzo elastyczne, ich treść można dopasować do potrzeb konkretnych osób (np. wybór odpowiednich modułów czy lekcji). To sprawia, że e-learning jest „szyty na miarę” danego pracownika – czego nie można powiedzieć o szkoleniach stacjonarnych, w których zazwyczaj z góry narzucane są treści nauczania czy ich kolejność.

KORZYŚCI W SFERZE KOSZTÓW – nie da się podać dokładnych liczb, które ukazałyby, jakie oszczędności płyną z e-learningu dla firmy. Oczywiście szkolenia online są tańsze niż stacjonarne (mniej kosztuje uczestnictwo, nie trzeba płacić dodatkowo za nocleg, dojazd, wyżywienie). Co jednak ważne, część procesu szkoleniowego może być realizowana bez zakłócania pracy firmy.

E-learning Market Trends & Forecast

IDEA CIĄGŁEGO UCZENIA SIĘ – szybkość zmian sprawia, że pracownicy muszą ciągle podnosić swoje kompetencje, aby nie zostać w tyle. Firma, która dba o swoich pracowników może być konkurencyjna względem innych podmiotów. E-learning przynosi optymalne wyniki względem ponoszonych kosztów szkoleń.

Czy można oszczędzać na szkoleniu pracowników?

W obliczu kryzysu gospodarczego naturalne jest poszukiwanie oszczędności na wielu polach. Firmy zaczęły drastycznie ciąć koszty. Jednak „oszczędzanie” na rozwoju umiejętności pracowników przynosi chwilowe wytchnienie od dodatkowych wydatków, ale w dalszej perspektywie może pogrążyć firmę. Wiedza, informacja, umiejętności – to najcenniejszy zasób każdej organizacji. Nośnikami tych zasobów są pracownicy. Zamiast rezygnować ze szkoleń, warto zdecydować się na e-learning – który jest po prostu atrakcyjny kosztowo (w szerokim rozumieniu).

Trzeba pamiętać, że kompetentni pracownicy przyczyniają się do realizacji celów firmy. Z kolei pracownicy, którzy nie posiadają oczekiwanych przez firmę umiejętności, w rzeczywistości generują bardzo wysokie koszty. Kosztów niekompetencji pracowników nie da się bezpośrednio zmierzyć – dlatego niektórzy przedsiębiorcy nie zwracają na nie uwagi. Tymczasem pracownik, który się nie rozwija, nie jest w stanie spełniać celów organizacji, nie przyczynia się do jej sukcesu – a nawet spowalnia tempo jej wzrostu. Z kolei szukanie nowych pracowników i wdrażanie ich w działalność firmy kosztuje sporo czasu, energii i… pieniędzy.

Trendy na świecie i niechęć polskich przedsiębiorców

Wydaje się, że w erze cyfryzacji niemal wszystkich sfer życia, szkolenia online powinny stawać się coraz bardziej popularne. Brakuje nam czasu, jesteśmy nastawieni na wyniki, dążymy do sukcesu, korzystamy codziennie z urządzeń mobilnych. Szkolenia e-learningowe są po prostu znakiem naszych czasów – a przynajmniej tak powinno być. Można zaryzykować stwierdzenie, że przedsiębiorstwa, które usilnie zostają w starym systemie (inwestują w mało efektywne i drogie formy nauki, jak wykłady czy seminaria) powinny liczyć się z tym, że kiedyś będą musiały zapłacić za swój upór. E-learning nie jest tylko mrzonką czy ciekawą innowacją – to przyszłość, która już nadeszła, a której wielu polskich przedsiębiorców nie dostrzegło. Opór pracodawców przed korzystaniem z nauki online jest niezrozumiały.

E-learning Market Trends & Forecast

Według raportu Docebo (E-learnign Market Trends & Forecast 2014- 2016 Report), rynek e-learningu w 2016 r. osiągnął 51,5 mld dolarów, przy czym średni wskaźnik wzrostu tego rynku wynosi 7,6% – dla Europy Zachodniej 5,8%. Duże firmy zazwyczaj zlecają wykonanie platformy czy szkolenia zewnętrznym podmiotom specjalizującym się w tej branży. Rośnie też popularność tego typu rozwiązań w małych oraz średnich przedsiębiorstwach. Polscy przedsiębiorcy powinny niedługo dostrzec możliwości, jakie daje e-learning i zacząć podążać drogą, którą wybrało już wielu zagranicznych konkurentów.

IBIS Capital

Co zatem sprawia, że polscy przedsiębiorcy wciąż niechętnie podchodzą do e-learningu? Może to nieświadomość tego, jak wiele korzyści płynie z tej formy szkoleń, albo błędne przekonanie, że sami pracownicy są sceptyczni wobec nowych technologii? Na to pytanie trudno odpowiedzieć. E-learning to efektywny sposób przekazywania wiedzy w organizacji, dostosowany do potrzeb zmieniającego się i mobilnego świata – dostrzegły to już zagraniczne firmy, teraz czas na polskich przedsiębiorców.

Interesujące?

Porozmawiajmy o korzyściach z wykorzystania szkoleń internetowych w Państwa organizacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *