Biznes Marketing

Gdzie szukać nowych klientów? 10 wskazówek na pozyskiwanie zleceń

Zdobycie pierwszych klientów to fundamentalne zadanie dla startującego biznesu, ale odkrycie źródła nowych kontaktów to podstawa w każdym przedsiębiorstwie. Dzisiaj podpowiem, w jaki sposób pozyskiwać klientów.

Kontakty – wykorzystaj znajomości

Każdy z nas ma rodzinę, znajomych i przyjaciół, z którymi warto podzielić się informacją o rozpoczęciu działalności. Poinformuj ich osobiście lub umieść post na Facebooku lub LinkedIn informujący o tym nad czym pracujesz, jaki problem pomożesz rozwiązać, opisz swoje usługi. Poproś o udostępnienie tej informacji, a dotrze ona do jeszcze większego grona potencjalnych odbiorców.

Możesz również poprosić o kontakty swoich dostawców, kontrahentów i…samych klientów.

Networking – wyjdź do ludzi

W Polsce wciąż nie mówi się zbyt wiele o networkingu, podczas gdy na Zachodzie jest on naturalnym źródłem pozyskiwania klientów. Wyjdź do ludzi – odwiedzaj konferencje i targi branżowe oraz buduj sieć kontaktów na LinkedIn. Nie bój się wykorzystywać nawiązanych znajomości do promocji Twoich usług lub produktów.

Wizytówki – wyróżnij się

Warto, aby Twoja wizytówka, którą wręczasz nowemu znajomemu wyróżniała się wśród innych, które w ciągu konferencji schowa do wizytownika. Zwiększasz tym szansę, na to, że zostaniesz zapamiętany i pozytywnie odebrany. Kilka inspiracji na wizytówki, dzięki którym wyróżnisz się na każdej konferencji znajdziesz TUTAJ.

Polecenia – niech o Tobie mówią!

Zadowolony konsument, który poleca Twoje produkty lub usługi swoim znajomym to najcenniejsze źródło pozyskiwania nowych klientów. Żeby jednak chciał on dzielić się spostrzeżeniami na temat Twojej firmy, musisz zagwarantować mu „coś ekstra”. Może być to wyjątkowy sposób obsługi, szybka dostawa, długi okres gwarancji, sprawny serwis. Po zakupie warto również poprosić klienta o podzielenie się opinią na temat Twojej firmy w serwisach agregujących rekomendacje, na Twojej stronie czy w social media.

Strona internetowa – bądź gościnny

Twoja strona www to internetowa siedziba Twojej firmy. Ugość potencjalnego klienta najlepiej jak potrafisz, zatroszcz się o to, aby szybko znalazł na niej to, po co przyszedł. Dobra strona internetowa nie tylko prezentuje Twoją ofertę, ale również zachęca do wykonania pewnych akcji – zakupu, kontaktu z przedstawicielem firmy, czy umówienia wizyty. W tym celu warto instalować narzędzia w postaci np. widgetów czatu czy rezerwacji wizyt online.

SEO i SEM – daj się znaleźć

Mówi się, że jeżeli nie ma Cię na pierwszej stronie wyszukiwań Google, nie istniejesz. Jeżeli chcesz zaistnieć w sieci musisz zainwestować w pozycjonowanie Twojej strony internetowej. Dbaj o linki zewnętrzne, przemyśl słowa kluczowe i korzystaj z content marketingu.

Jeżeli potrzebujesz natychmiastowego efektu, rozważ skorzystanie z aukcyjnego systemu reklamowego Google AdWords.

Korzystając z AdWords, content marketingu czy każdej innej formy reklamy w sieci, sprawiasz, że klienci trafiają na Twoją stronę internetową 24h/7 dni w tygodniu. Zaoferuj im możliwość zakupu online lub umówienia wizyty przez internet – nie ryzykuj, że zapomną o Tobie następnego dnia lub przejdą do konkurencji.

Blog – bądź pomocny

Dzielenie się swoją ekspercką wiedzą popłaca. Twoi klienci codziennie poszukują informacji w internecie. Opisuj problemy, które mogą wystąpić w Twojej branży, podsuwaj rozwiązania, a zwiększysz ich zaufanie i przyciągniesz do swojej oferty. Blog to również świetne narzędzie pozycjonujące Twoją firmę w sieci.

Social media – bądź aktywny

Zrób mały szum w internecie – pokaż się na Facebooku, LinkedIn czy YouTube. Wszędzie tam, gdzie możesz spotkać swoją grupę docelową. Dołącz do grup, dyskutuj, zainwestuj w płatną reklamę.

Rabaty lub systemy lojalnościowe

Rozdawaj cykliczne rabaty, organizuj promocje i stwórz program lojalnościowy, dla którego Twoi klienci będą do Ciebie wracać.

Dobra robota!

Pamiętaj jednak, aby w pierwszej kolejności zadbać o wysoką jakość Twoich produktów, usług i sposobu obsługi klienta. Bez tego nie tylko nie uda Ci się sprawić, aby Twoi klienci chętnie dzielili się opiniami, a wręcz możesz ich stracić. Zgodnie z „Raportem o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce” przygotowanym przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, w 2017 roku utrata klientów była powodem utraty płynności w co czwartym przedsiębiorstwie.

Nie można wyłącznie gonić za nowymi zleceniami, często bardziej efektywnym działaniem jest zabieganie o to, aby zachęcić starych klientów do ponownego skorzystania z naszej oferty. Tym bardziej, że koszt dotarcia do dotychczasowego klienta jest o wiele niższy niż koszt pozyskania nowego.

Masz pomysł na to, jak zdobywać nowych klientów lub chcesz opisać nam swój problem? Czekamy na Twoje pytania.

Odpowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *