Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego jednym zadania idą szybko i sprawnie, a inni mocno się z nimi męczą? Dlaczego jedna osoba jest uważana za świetnego managera i ma poparcie swojego zespołu, a druga, mimo świetnych wyników, nie jest darzona sympatią? Czy ma na to wpływ jedynie nasz charakter? Czy może sposób, w jaki postrzegamy świat i się zachowujemy?

Od dłuższego czasu sama zastanawiałam się nad powyższymi pytaniami, głównie w kontekście własnych przedsięwzięć biznesowych. Dlaczego tak łatwo jest mi strukturalizować zadania, a kalendarz, lista TO DO i pliki w Excelu to moje podstawowe narzędzia pracy? Dlaczego męczę się w kontaktach z osobami, które zbyt dużo mówią o emocjach lub są zbyt (w moim odczuciu) rozbiegane myślami? Wszystko mi się zaczęło układać, gdy poznałam nasze rodzime, szczecińskie narzędzie Style myślenia FRIS. Co prawda nie pracuję z tym narzędziem, ale jego filozofia jest mi dość bliska, ponieważ dostrzegam jego biznesowe zalety.

Koncepcja narzędzia wyróżnia 4 naturalne dla Polaków (i to ważne, bo narzędzie jest skalibrowane na nasze zachowania) style myślenia i działania:

 struktury (oznakowane kolorem niebieskim) nastawione na drążenie tematu, wnikanie w głąb problemu celem odkrycia istoty sprawy. Styl ten operuje na dużym stopniu szczegółowości, wielu aspektach analizy i drobiazgowego badania danego zagadnienia.

W kontekście biznesu są to osoby mocno skupione na doprecyzowaniu szczegółów produktu lub usługi. Kiedy rozpoczynają biznes, długo zwlekają z wprowadzeniem produktu na rynek, ponieważ wciąż jest on ich zdaniem zbyt niedopracowany. Są to osoby, które, przez swój zbyt duży perfekcjonizm, potrafią stracić okazje rynkowe do wprowadzenia nowości na rynek. Z drugiej strony, świetnie prowadzą badania rynku, zdobywają informacje i śledzą nowości. Są skoncentrowane i introwertyczne oraz sumienne. Świetnie sprawdzają się w zadaniach analitycznych.

 idee (kolor żółty) – postrzega daną sytuację z lotu ptaka, z dużego poziomu ogólności. Styl ten prezentuje mocno kreatywne podejście do tematu, łamanie schematów i szukanie nowych, nieodkrytych dotąd dróg.

W biznesie taka osoba jest wizjonerem, twórcą strategii, które do realizacji muszą już doprowadzać inne osoby. Niezbyt skora do działania, ponieważ często zmienia koncepcje i tworzy zupełnie nowe wizje. Osoby bardzo kreatywne, świetnie sprawdzające się na stanowiskach kierowniczych, ponieważ potrafią wyznaczać kierunek i cel działalności, jak również w tworzeniu innowacyjnych rozwiązań – potrafią iść pod prąd.

– fakty (kolor zielony) – to koncentracja na obiektywnych, niepodważalnych aspektach danej sytuacji. Mocne ukierunkowanie na cel i zdolność szybkiej oceny przydatności danych i faktów do osiągnięcia celu. Styl ten sprawnie rozpoznaje związki przyczynowo-skutkowe i mocno opiera się na działaniu i realizacji zadań. Taka osoba świetnie sprawdza się jako Project manager, sprzedawca czy przedstawiciel handlowy. Skutecznie i czasami „bo trupach” realizuje cele. Jest swoistą lokomotywą, która może pociągnąć zespół do działania, żołnierzem do działań specjalnych, choć ma tendencję do brania na siebie zbyt wielu działań i zadań. Nie umie odpoczywać, ponieważ w większości przypadków dokądś goni.

– relacje (kolor czerwony) – postrzega sytuacje jako sieć wzajemnych relacji fizycznych i niefizycznych, uwzględniających osobę o takim stylu myślenia i osoby dookoła niej. Skupione na dobrej atmosferze, dobrostanie osób znajdujących się dookoła. Dusze zespołu!

W biznesie świetnie nadają się do kontaktów z klientami, budowania dobrze funkcjonujących zespołów, ukierunkowanych w większym stopniu na ludzi niż cele.

Styl myślenia jest naszym podstawowym DNA, natomiast styl działania, jaki prezentujemy w życiu, to styl myślenia wzbogacony o perspektywę, dodatkowe preferencje, które są wynikiem czynników zewnętrznych, w jakich się znajdujemy, oraz naszych doświadczeń i upodobań. Można więc prezentować styl myślenia zadaniowy (czysto zielony z nastawieniem na fakty), ale preferować działanie kreatywne i aktywne poszukiwanie rozwiązań charakterystyczne dla stylu żółtego.

Rzadko kiedy prezentujemy tylko jeden styl myślenia i działania. Zwykle łączą się one, choć jeden jest dominujący. Układ powiązań kolorystycznych przełoży się na naszą produktywność i przedsiębiorczość i o ile zielony średnio będzie się sprawdzał jako tworzący cele, o tyle na pewno skutecznie wdroży do działania cele, z którymi się utożsamia. Ale jeśli ma w stylu działania żółty, może okresowo być bardzo kreatywny i tworzyć wizje. Niebieski raczej nie będzie wizjonerem, ale za to będzie idealnym poszukiwaczem danych, a jego praca będzie miała wysoką jakość. Jeśli jednak zostanie wzbogacony domieszką czerwonego, stanie się wspaniałym członkiem zespołu, dbającym o ludzi i ich dobre samopoczucie. Style faktów i idei są bardziej nastawione na działanie i zmianę, przedsiębiorczość mają we krwi, podczas gdy style relacji i struktur preferują zadania statyczne. Idealny zespół to taki, który łączy w sobie wszystkie style, ponieważ się one wzajemnie uzupełniają. I taki zespół jest w stanie osiągać i wysoką produktywność i zadowolenie z pracy.

Od kiedy nauczyłam się postrzegać moich współpracowników i klientów przez pryzmat różnych stylów myślenia, łatwiej mi się pracuje, a moja praca przynosi lepsze efekty.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *