Obecnie coraz częściej słyszy się, że szef powinien być dobrym liderem. Co to znaczy i jaka jest różnica między tymi pojęciami?

Według definicji lider to osoba, która „przewodzi jakiejś grupie”, z kolei szef to „zwierzchnik, który zarządza grupą”. Różnica więc sprowadza się do tego, że lider motywuje i wskazuje drogę, a szef deleguje zadania i organizuje pracę.

W przedsiębiorstwie lider nie musi być szefem, ale szef – czy jakakolwiek osoba na kierowniczym stanowisku, jak menedżer czy kierownik – powinna być dobrym liderem.

Z umiejętnościami przywódczymi można się urodzić, ale jest to 1 przypadek na 10. Na szczęście można się ich też po prostu nauczyć! Co powinien wiedzieć oraz potrafić lider, jakie cechy musi posiadać, a także gdzie szlifować te umiejętności? Zapraszamy do lektury!

Umiejętność kluczowa dla lidera – komunikacja

Komunikacja zawsze i wszędzie jest kluczem do sukcesu – czy to w życiu prywatnym, czy zawodowym. Warto jednak zaznaczyć, że komunikacja to bardzo szerokie pojęcie. Nie oznacza jedynie umiejętności jasnego formułowania myśli i kulturalnej wymiany poglądów.

Zacznijmy od tego, że w psychologii wyróżnia się aż 4 poziomy komunikacji:

  • intrapersonalny – czyli komunikację z samym sobą. To nie tylko dialog wewnętrzny czy mówienie do siebie na głos, ale również wszelkiego rodzaju notatki, zapiski czy wiadomości, które tworzysz sam dla siebie, a które mają pomóc Ci w lepszej organizacji pracy. W tym typie komunikacji właściwie nie istnieje ryzyko błędnej interpretacji przekazu czy nieporozumienia, w końcu zarówno adresatem, jak i odbiorcą wiadomości jesteś Ty;
  • interpersonalny – to komunikacja międzyludzka. Obejmuje nie tylko przekaz werbalny, ale również pisany, wizualny, a także mowę ciała. Każde skinienie głową, wzruszenie ramion czy grymas skierowane do drugiej osoby są formą komunikacji interpersonalnej. Żeby komunikacja była efektywna, adresat powinien otrzymać oraz zrozumieć wiadomość zgodnie z intencją nadawcy;
  • społeczna – to forma komunikacji interpersonalnej, która odbywa się pomiędzy grupą osób. Nietrudno się domyślić, że efektywny przekaz informacji w takich warunkach jest sporym wyzwaniem;
  • pośrednia – komunikacja pośrednia odbywa się za pomocą listów, maili, smsów czy wiadomości głosowych. Największym wyzwaniem w tego typu komunikacji jest to, że w większości jest pozbawiona dodatkowych bodźców – takich jak ton głosu czy mowa ciała. Dlatego musi być absolutnie precyzyjna.

Dobry lider musi oczywiście potrafić po mistrzowsku komunikować się na każdym poziomie. To spore wyzwanie, ale dzięki pracy własnej oraz odpowiednim kursom można się tego nauczyć!

Zarządzanie emocjami i stresem, lider musi to umieć

Pisząc nieco kolokwialnie, lider musi być przysłowiową oazą spokoju i niewzruszoną lilią na środku jeziora. Człowiekiem, który panuje nad chaosem oraz emocjami – nie tylko swoimi, ale także pracowników.

Zarządzanie emocjami i stresem, rozwiązywanie konfliktów czy rozładowywanie napiętej atmosfery w zespole to obowiązkowe kompetencje miękkie. Bez nich trudno wyobrazić sobie przewodzenie grupie ludzi, których nierzadko dzieli wiek, doświadczenie, a coraz częściej także pochodzenie i tło kulturowe.

Panowanie nad sobą (i innymi) jest trudne, ale jest to kolejna umiejętność, którą można ćwiczyć. Co więcej, istnieją znacznie skuteczniejsze metody kontrolowania emocji niż liczenie do dziesięciu!

Ludzka psychika jest złożona, na szczęście dzięki odpowiednim szkoleniom można poznać techniki pozwalające panować nad nią w efektywny sposób.

Umiejętnie zarządzaj zespołem – buduj jedność i deleguj zadania

Lider musi umieć zarządzać zespołem, budować poczucie wspólnoty między pracownikami, a także znać słabe i mocne strony poszczególnych osób. Dzięki umiejętnemu zarządzaniu zespołem wykonywana praca jest efektywna, zadania delegowane adekwatnie do kompetencji i umiejętności pracowników, a konflikty ograniczone do minimum.

W dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości sprawna organizacja działań jest jednak coraz trudniejsza, dlatego warto na bieżąco poznawać nowe techniki zarządzania oraz aktualizować stan wiedzy.

Cechy lidera – jak udoskonalić swoje umiejętności?

Podsumowując – lider musi mieć ponadprzeciętne umiejętności interpersonalne, być charyzmatyczny, doskonale zorganizowany, odporny na stres, a przy tym otwarty na różne potrzeby pracowników i elastyczny.

To bardzo dużo jak na jedną osobę! Jeśli jednak czytasz ten artykuł, oznacza to, że już jesteś liderem i chcesz być jeszcze lepszy lub podjąłeś decyzję o zostaniu nim i szukasz porad, jak zrobić to efektywnie. W obu tych przypadkach – niezależnie od tego, czy chcesz doskonalić, czy też nabyć umiejętności – pomogą Ci odpowiednie kursy i szkolenia. Gdzie ich szukać?

Najlepiej w Certes! W ofercie naszego centrum szkoleniowego przygotowaliśmy dla Ciebie liczne szkolenia menedżerskie – między innymi z kierowania zespołem, inkluzywnego przywództwa, kompetencji miękkich i twardych, zarządzania zmianą i kryzysem – dzięki którym zdobędziesz wiedzę i praktyczne umiejętności, które pozwolą Ci stać się szefem-liderem, jakiego sam chciałbyś mieć!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *