Decyzja o samozatrudnieniu jest początkiem ciągu decyzji, z którymi początkujący przedsiębiorca będzie musiał się zmierzyć, i od których będzie zależało powodzenie oraz tempo i kierunek rozwoju jego firmy.
Jeszcze przed założeniem działalności potencjalny przedsiębiorca musi zdecydować chociażby o sposobie opodatkowania (karta podatkowa, ryczałt ewidencjonowany, skala podatkowa, podatek liniowy), czy też o nazwaniu swojej firmy. Są to przykłady kwestii nie do pominięcia w procesie zakładania własnej działalności, dlatego też wielu przyszłych przedsiębiorców przedkłada je ponad inne, lecz nie mniej ważne aspekty. Pragnę zwrócić uwagę na kilka zagadnień, o których istnieniu przedsiębiorca powinien mieć świadomość już na początku swojej działalności, a które powrócą jak bumerang (oby nie odbiły się czkawką) w pierwszym roku prowadzenia własnego biznesu.
Kwestie prawne
Ignorantia legis non excusat – ta łacińska sentencja powinna być mottem przewodnim początkujących przedsiębiorców. Podjęcie ryzyka i przyjęcie postawy “jakoś sobie poradzę” w obliczu mnogich i często zmieniających się przepisów mogą być zgubne dla młodego przedsiębiorstwa. Z jednej strony warto postawić na samokształcenie w kwestiach formalno-prawnych dotyczących prowadzenia własnej działalności, z drugiej zaś strony nieodzownym może okazać się wsparcie doświadczonej księgowej lub/i radcy prawnego. Należy pamiętać, że koszty fachowej pomocy mogą być mikroskopijne w obliczu konsekwencji nieprzestrzegania prawa.
Finanse
Zaprojektowanie budżetu to rzecz kluczowa. Należy pamiętać, że oprócz kosztów stałych prowadzenia własnego biznesu pojawi się wiele dodatkowych wydatków. Analizując formę działalności, przedsiębiorca powinien wypisać wszelkie elementy mogące generować koszty i nadać im odpowiedni priorytet, aby w razie ewentualnych problemów finansowych wiedział, z czego może zrezygnować w pierwszej kolejności. Warto również szukać wszelkich sposobów zmniejszenia ponoszonych kosztów jak, na przykład, dołączenie do grupy zakupowej.
Forma dystrybucji
Rozwój e-commerce, a także coraz lepiej radzącego sobie m-commerce otwiera przed przedsiębiorcami nowe furtki i możliwości dopasowania kanału sprzedaży w taki sposób, aby dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych klientów. Warto zastanowić się nad takim dopasowaniem formy dystrybucji, aby przy poniesionych kosztach maksymalizować zyski firmy.
Odbiorca
Dotarcie do grupy docelowej może nie być łatwym zadaniem, szczególnie dla przedsiębiorców, którzy nie dysponują dużym zapleczem finansowym. Wszelkie działania należy zaplanować z dużą starannością. Podstawową kwestią jest w takiej sytuacji segmentacja rynku i skierowanie swojego przekazu promocyjnego do węższego, lecz starannie dobranego audytorium.
Pozamaterialne czynniki konkurowania
Wolny rynek, działając na korzyść konsumenta, wzmaga działalność konkurencyjną przedsiębiorstw. Aby pozyskać i utrzymać przy sobie klienta, trzeba od początku działalności prowadzić świadomy i kontrolowany przekaz promocyjny oraz budować pozytywny w odbiorze klientów wizerunek firmy. Należy pamiętać, że każde działanie może być komunikatem marketingowym wpływającym na powodzenie zakładanego przedsiębiorstwa.