mBank powołuje pierwszy i największy fundusz w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, którego celem jest rozwój i komercjalizacja najnowocześniejszych technologii. Polski bank ma ambicję dołączyć do grona liderów mających wpływ na cyfrową transformację w sektorze finansowym. Na inwestycji zyskają klienci mBanku, którzy jako pierwsi będą korzystać z nowoczesnych rozwiązań.
W ramach projektu mAkcelerator bank zainwestuje 50 mln euro, a więc ponad 200 mln zł, w rozwój nowoczesnych technologii. Decyzją zarządu banku powstaje fundusz, który będzie inwestował w start-upy technologiczne. To pierwsze tego typu przedsięwzięcie w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
– Celem projektu jest rozwój najnowocześniejszych technologii, które pomogą instytucjom finansowym na całym świecie sprostać wyzwaniom ery fintech – wyjaśnia Cezary Stypułkowski, prezes mBanku.
– Na początek warto podkreślić, że nie będziemy typowym inwestorem startupowym. Fundusz powołany przez mBank będzie inwestował w młode firmy, które z czasem staną się partnerami dla instytucji finansowych na całym świecie – to jest z naszej perspektywy kluczowe – tłumaczy rzecznik prasowy mBanku, Krzysztof Olszewski
W początkowej fazie inwestycji, innowatorzy będą pracować z pierwszym partnerem – czyli mBankiem – obsługującym ponad 5 mln klientów w Polsce, Czechach i na Słowacji, który pozwoli im na zbudowanie masy krytycznej. Następnie firmy te, ze wsparciem finansowym i know-how funduszu, zaoferują swoje sprawdzone pomysły na całym świecie. Ważnym elementem tego projektu jest więc rozwój dobrze rokujących firm i ich komercjalizacja.
Jeszcze nikt w regionie nie stworzył tego typu „laboratorium fintech” – zarówno pod względem wartości inwestycji, jak i liczby potencjalnych użytkowników i związanych z tym możliwości.
Funduszem pokierują doświadczeni menadżerowie: Jarosław Mastalerz, dotychczasowy wiceprezes banku oraz Wojciech Chmielewski, szef strategii. Odejdą oni z mBanku i całkowicie poświęcą się nowemu projektowi.
Jarosław Mastalerz to dotychczasowy wiceprezes mBanku odpowiedzialny za obszar IT i nowych technologii. Poprzednio kierował pionem bankowości detalicznej. W przeszłości był twórcą i prezesem spółki BRE Ubezpieczenia, która jako pierwsza w Polsce wprowadziła polisy ubezpieczeniowe on-line.
Wojciech Chmielewski jest dyrektorem strategii, inwestycji zagranicznych i relacji inwestorskich mBanku. Doświadczenie zawodowe zdobywał w londyńskim JP Morgan, gdzie zajmował się bankowością inwestycyjną oraz w funduszu private equity Pechel w Paryżu.
Wszystkie inwestycje funduszu zatwierdzać będzie grono doświadczonych menedżerów mBanku: Cezarego Stypułkowskiego, prezesa zarządu, Christopha Heinsa, wiceprezesa ds. finansów oraz Cezarego Kocika i Przemysława Gdańskiego – wiceprezesów ds. bankowości detalicznej i korporacyjnej.
– Projekt jest ogromną szansą dla mBanku, zarówno w wymiarze finansowym, jak i konkurencyjnym. Umocni naszą pozycję jako firmy dobrze przygotowanej na wyzwania cyfrowej gospodarki, potrafiącej odpowiadać na oczekiwania coraz bardziej mobilnych klientów. To jedna z kluczowych inicjatyw strategii „mobilny Bank” na lata 2016-2020 – mówi Cezary Stypułkowski.