Firma, której nie ma w Internecie to w 2017 roku dość ryzykowne podejście, dlatego zakładam, że każdy przedsiębiorca przynajmniej raz podjął się przemyśleń odnośnie stworzenia strony internetowej oraz profili w Social Media, które mogłyby być kolejnym punktem styku pomiędzy nim a klientami.

Od decyzji o obecności w Internecie do rozpoczęcia poszukiwania sposobów zwiększenia zasięgu dzieli nas już tylko pół kroku. Celem jest oczywiście pozyskanie nowych odbiorców treści, które chcemy przekazać, a w efekcie zwiększenie zainteresowania naszą działalnością i wzrost sprzedaży.

Jednym z pierwszych i, mogłoby się wydawać, prostych rozwiązań jest wykorzystanie systemu reklam Facebooka. Fakt – według badania NetTrack, przeprowadzonego w 2016 roku przez firmę Kantar Millward Brown, Facebook znalazł się w pierwszej trójce stron internetowych odwiedzanych przez największy % respondentów (zaraz za Google i Allegro). Dodatkowo otwartość Facebooka na reklamodawców i dostępność opcji reklamowania każdego posta w łatwo dostępnym miejscu, w które zerkamy aby zapoznać się ze statystykami zasięgu naszych treści, działa zachęcająco i motywuje do zwiększenia dotarcia do odbiorców.

Dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z reklamami na Facebooku i same prowadzą działania promocyjne swojej działalności, prostota tego narzędzia wydaje się być idealnym rozwiązaniem. Facebook jest jednak bardzo rozbudowanym systemem i daje możliwość dostosowania reklam w wielu aspektach, na przykład pod kątem celu, który chcemy osiągnąć, czy też doboru grupy, do której chcemy dotrzeć.

Ustawienia publikacji reklamy proponowane przez Facebook w opcji “Promuj post” są ograniczone i nie dają nam możliwości pełnego i efektywnego wykorzystania Facebooka jako narzędzia reklamowego. Dla przykładu spójrzmy na możliwość wybrania celu reklamowego, dostępnego z poziomu promocji posta oraz w Menedżerze Reklam, czyli miejscu, w którym możemy tworzyć reklamy przy wykorzystaniu pełnej funkcjonalności oferowanej przez Facebooka:

W zależności od tego, który cel chcemy osiągnąć i który wskażemy Facebookowi, inny algorytm zostanie zastosowany do obsługi wyświetlania naszej reklamy, co realnie przełoży się na wyniki naszych działań reklamowych.

Warto również porównać możliwości doboru grupy docelowej – opcja promuj post pozwala nam na kierowanie reklamy tylko do (1) osób lubiących naszą stronę, (2) osób lubiących stronę oraz ich znajomych oraz (3) predefiniowanych przez nas grup. W Menedżerze Reklam możemy na bieżąco kreować grupę docelową mając wpływ na bardzo dużo aspektów, takich jak wiek, płeć, język, miejsce zamieszkania, zainteresowania. Używając zaawansowanych funkcji Facebooka, będziemy mogli również dublować nasze reklamy, kierować je do różnych użytkowników, co pozwoli nam sprawdzić skuteczność poszczególnych kreacji, kierowanych na wybrane grupy odbiorców.

Zachęcam do zapoznania się z funkcjami Menedżera Reklam również ze względu na śledzenie statystyk działań reklamowych. Samo włączenie reklamy jest proste. Jednakże dobranie reklamy, która będzie działać, niejednokrotnie wymaga stworzenia kilku różnych kreacji i obserwowania tego, czy przyczyniają się do realizacji naszego celu. Wyświetlanie źle dostosowanych reklam to przepalanie budżetu, który w przypadku firm, decydujących się na samodzielne realizowanie planu promocji, zazwyczaj nie jest duży. Stąd też kluczowe jest śledzenie wyników kampanii i reagowanie na bieżąco: szczegółowe statystyki pokażą nam, które kreacje powinny zostać wyłączone.

Na koniec proponuję każdemu przeprowadzenie małego doświadczenia, które pozwoli doświadczyć zaawansowanych możliwości targetowania reklam na Facebooku oraz dowiedzieć się jak wygląda w oczach Facebooka każdy z nas jako konsument. Gdy znajdziesz wśród postów, które widzisz post sponsorowany, kliknij w trzy kropki w prawym górnym rogu posta. Wybierz opcję “Dlaczego to widzę” i zobacz na podstawie jakich informacji wyświetlane są Tobie poszczególne reklamy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *