Sprzedaż w Internecie zdecydowanie różni się od handlu poza siecią. Główną rolę odgrywa tu słowo pisane, które dodatkowo musi przyjąć odpowiednią formę. Nie wystarczy opowiedzieć o produkcie i jego zaletach. Tekst sprzedażowy powinien być skuteczny i przekładać się na satysfakcjonujące zyski. Sprawne posługiwanie się językiem, właściwy dobór słownictwa, prezentowanie korzyści wynikających z posiadania konkretnego produktu. To tylko niektóre z umiejętności, jakie powinien posiadać copywriter przy kreowaniu ofert sprzedażowych.

Puste frazesy, nic niemówiące słowa, niemające pokrycia w rzeczywistości przymiotniki – tak wygląda wiele nieumiejętnie pisanych ofert. Ich skuteczność jest niska, bo trudno przekonać potencjalnego klienta pisząc jedynie, że produkt jest najlepszy, bezkonkurencyjny, niezastąpiony. Klient oczekuje rzetelnych i prawdziwych informacji odnoszących się do konkretnego przedmiotu. Oferta natomiast powinna być kierowana do właściwych odbiorców, którzy mogą być nią realnie zainteresowani.

Przemawiaj językiem korzyści

Tekst sprzedażowy powinien zostać dostosowany do konkretnego klienta i wskazywać wymierne korzyści z posiadania produktu. Same cechy i suche fakty na jego temat nie będą przemawiać do konsumentów tak, jak uświadomienie im, co mogą dzięki nim zyskać i jak (oczywiście na lepsze) zmieni się dzięki nim ich życie.

Aby napisać taki tekst, należy na wstępie wypisać wszystkie cechy i fakty na temat przedmiotu sprzedaży, a następnie określić, co dają one klientowi. Zamiana cech produktu na płynące z jego posiadania korzyści to istotny punkt oferty sprzedażowej.

AIDA

Istnieje wiele różnych metod pisania skutecznych tekstów sprzedażowych. Do jednej z najbardziej znanych należy ta według modelu AIDA. Nazwa pochodzi od określeń kolejnych reakcji klienta na oferowany produkt i jest angielskim akronimem. Rozwinięcie skrótu AIDA to:

– A – Attention – uwaga,
– I – Interest – zainteresowanie,
– D – Desire – potrzeba,
– A – Action – akcja.

Niekiedy można się też spotkać z określeniem AIDAL, gdzie do określonych wcześniej reakcji klienta została dodana jeszcze jedna, a mianowicie:

– L – Loyalty – lojalność.
Jak należy rozumieć model AIDA i jak pisać ofertę, by uzyskać pożądane reakcje klienta na produkt?

Attention, czyli uwaga

Transakcja sprzedaży nie dojdzie do skutku, jeśli sprzedającemu nie uda się przykuć uwagi klienta. Niczym niewyróżniającej się ofercie ciężko będzie go przyciągnąć, a bez tego nie ma mowy o zainteresowaniu ofertą i doczytaniu jej do końca. Pamiętajmy też, że na przykucie uwagi potencjalnego klienta mamy zwykle zaledwie kilka sekund.

W przypadku tekstów sprzedażowych ten punkt realizuje się poprzez intrygujące, wzbudzające zainteresowanie nagłówki. Teksty, które ich nie posiadają, mogą przyczyniać się do utraty sporej części ruchu na stronie.

Większość osób, zanim przejdzie do czytania tekstu, szybko skanuje jego treść, wychwytując niektóre fragmenty. Warto więc stosować też wyróżnienia zaznaczając nimi najistotniejsze części oferty.

Interest, czyli zainteresowanie

Jeśli już udało się przykuć uwagę klienta, należy utrzymać jego zainteresowanie i przeprowadzić go do końca oferty, gdzie znajdzie wezwanie do działania. Istnieje wiele sposobów, na które można to robić.

Tekst sprzedażowy nie powinien być zbyt długi ani nudny. Może zawierać pytania, które skłonią klienta do samodzielnego udzielenia na nie odpowiedzi i wyciągnięcia odpowiednich wniosków. Zainteresowanie konsumentów podtrzymują też cytaty na temat skuteczności działania produktu oraz opinie zadowolonych klientów. Niektóre badania wykazały, że korzystanie wpływa również łącznie elementów graficznych i tekstowych. Pomaga utrzymać zainteresowanie klienta i lepiej zapamiętać szczegóły oferty.

Desire, czyli potrzeba

Jeśli konsument nie poczuje potrzeby posiadania produktu, prawdopodobnie opuści stronę z ofertą, a transakcja zakupu nie dojdzie do skutku. Wzbudzenie potrzeby posiadania produktu jest więc ważną częścią tekstu sprzedażowego. Treść przekazu powinna trafiać w potrzeby konsumenta i uświadamiać mu co straci, jeśli z oferty nie skorzysta.
Niektórzy zajmujący się pisaniem tekstów sprzedażowych copywriterzy stosują jeszcze jedną technikę. Działając na wyobraźnię konsumentów, wzbudzają nieuświadomione potrzeby tam, gdzie ich nie było.

Action, czyli działanie

Reakcją na skuteczny komunikat oferty sprzedaży jest zamknięcie ścieżki reakcji i dokonanie zakupu.

Poprawnie wykreowany tekst sprzedażowy powinien zawierać wezwanie do działania. Jak będzie wyglądać takie wezwanie? Wiele zależy od tego, co podlega sprzedaży i jakiej reakcji oczekujemy. Do najczęściej spotykanych CTA (call to action) należą: zadzwoń, zapisz się na newsletter, skorzystaj z oferty, wyślij zapytanie, dokonaj zakupu.

Wezwanie do działania to bardzo ważny element tekstów sprzedażowych. Niestety wielu autorów tekstów zdaje się o nim zapominać.

Skuteczne teksty sprzedażowe pomagają osiągnąć sukces w e-biznesie. Napisane poprawnie, wzbudzają potrzeby klientów i ukazują korzyści płynące z posiadania produktu. Mogą istotnie zwiększać sprzedaż oraz pomnażać zyski firmy.

Więcej o tekstach sprzedażowych przeczytasz na stronie Dynanet.pl

 

 

Informacja prasowa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *