Listen to “MWF 146: Marketingowe trendy 2017” on Spreaker.
Rok temu Yuri Drabent, wówczas Dyrektor Kreatywny Isobar Poland, przyjechał do Szczecina na konferencję Marketing Trends 2016. Do dziś pamiętam jego energiczną prelekcję o tym, jak szybko zmienia się technologia, trendy, a internet wymusza na nas nieustanną adaptację do zmieniających się warunków. Ta „coraz szybsza szybszość” znana jest pod pojęciem wzrostu wykładniczego.
Jeżeli ktoś zajmuje się marketingiem musi pogodzić się z faktem, że w tej rzeczywistości nie ma wartości stałych (chyba, że za stałą można uznać zmianę) – jeżeli myślisz, że już poznałeś jakiś kanał komunikacji, następnego dnia może nadejść rewolucja, która wymusi zmianę strategii marketingowej lub chociażby planu na najbliższe miesiące. Można jednak przewidzieć pewne tendencje, które panować będą na rynku komunikacji w najbliższym roku, a które ze względu na niskie koszty, można zastosować nawet w niewielkiej firmie.
O tym kolejny podcast „Małej Wielkiej Firmy”. Jakie trendy będą się umacniać w tym roku?
1. Personalizacja – osobisty kontakt sprzedawcy z klientem praktykowano już w starożytności, ale później został on zastąpiony mass media i możliwością dotarcia do setek tysięcy odbiorców jednocześnie, co tym samym, oznaczało koniec personalizacji. Najnowsze narzędzia internetowe pozwalają jednak na automatyczne tworzenie dedykowanych komunikatów i zdaje się, że w tym kierunku będą się rozwijać.
2. Automatyzacja – co prawda, choć możliwa jest częściowa personalizacja komunikatów w narzędziach internetowych, to jednak podtrzymanie relacji z tysiącami klientów wymaga automatyzacji pracy, co pozwala uniknąć pomyłek, zaoszczędzić czas i energię.
3. Influencerzy – w dobie internetu każdy z nas ma możliwość stworzenia własnego kanału komunikacji – bloga, telewizji i radia internetowego i zbudowania audytorium, dla którego może stać się autorytetem i liderem w pewnej określonej dziedzinie.
4. Transmisje – wideo i transmisje live bardzo silnie wdarły się w social media, które odnotowując ten trend prześcigają się w tworzeniu możliwości wykorzystania wideo przez użytkowników.
5. Transparentność – czyli otwarte mówienie o swoich sukcesach, ale też porażkach, co cementuje wiarygodność i zaufanie odbiorców.
6. Konkrety – moda na content marketing sprawiła, że internet stał się przeładowany treścią. Najnowsze tendencje co prawda nie umniejszają temu rodzajowi promocji w sieci, ale wykazują, że największą popularnością będą cieszyły się konkretne, eksperckie treści.
7. Współtworzenie – angażowanie fanów do wspólnej aktywności, m.in. tworzenia treści, która będzie w sposób pośredni lub bezpośredni promować markę i przyciągać do niej nowych klientów.
Masz pomysł, co jeszcze może okazać się hitem marketingowym w 2017 roku?

O autorze Mała Wielka Firma
Blog Mała Wielka Firma powstał w 2008 r., żeby dostarczać właścicielom małych firm wiedzę i doświadczenia pomagające prowadzić działalność gospodarczą. Osoby zakładające firmy zwykle znają się na branży, w której chcą działać. Stylista otwiera salon fryzjerski, ciastkarz – cukiernię, a anglista – szkołę językową. Ale nawet jeżeli jesteś mistrzem w swoim fachu, niekoniecznie będziesz dobrym przedsiębiorcą. Do tego potrzeba innych umiejętności. Mała Wielka Firma pomoże ci je rozwinąć.