Czeka Cię spotkanie z dziennikarzem, wywiad lub występ przed kamerą i nie wiesz jak zachować się w tej sytuacji, szczególnie jeśli nie masz doświadczenia w prowadzeniu takich rozmów? Być może właśnie zaczynasz swoją przygodę z mediami i potrzebujesz kilku rad w tym obszarze. Przedstawiamy 6 kroków treningu medialnego, który pomoże Ci w wykorzystaniu mediów do skutecznej promocji siebie i swojego biznesu, a także w komunikacji z dziennikarzami.

Zostałeś/aś zaproszony na rozmowę z dziennikarzem? Zacznij od dowiedzenia się, jaki będzie temat rozmowy. Zawsze jest jakiś konkretny temat, a im więcej się dowiesz o przedmiocie rozmowy, tym lepiej będziesz mógł/mogła przygotować się do spotkania. Zawsze też możesz odmówić udzielenia odpowiedzi na pytanie, które nie dotyczy wcześniej umówionego tematu.

Zastanów się, czy temat rozmowy jest Ci znany i dobrze się w nim czujesz. Ustal z dziennikarzem czas, którym dysponujesz na rozmowę – dzięki temu dziennikarz będzie musiał się skupić na ustalonym temacie i nie będzie mógł przedłużać rozmowy w nieskończoność.

Zapytaj o cel rozmowy. Czy ma to być wypowiedź czy dyskusja. Jeśli Twoja wypowiedź ma być przedstawiona „w kontrze” do innej – musisz wiedzieć, co powiedziała druga strona. Dowiedz się w jakim kontekście zostanie przytoczona Twoja wypowiedź.

Zapytaj dziennikarza, czy wypowiedź ma mieć charakter oświadczenia, komentarza czy ma to być rozmowa w studiu. Dopytaj również, czy wywiad przeprowadzany będzie na żywo czy będzie nagrywany.

Nie zgadzaj się na improwizacje, które później będą “montowane”, a także na umawianie się na wcześniej przygotowane pytania i wyuczone na pamięć odpowiedzi. Takie wywiady zawsze wyglądają sztucznie i nie są przekonujące. Pamiętaj, żeby przed kamerą pozostać sobą i nie udawać kogoś kim nie jesteś.

Decyduj o miejscu i czasie rozmowy. Nie musisz rzucać wszystkiego tylko po to, żeby udzielić wywiadu w czasie, który pasuje dziennikarzowi. Zadbaj o to, aby mieć czas na porządne przygotowanie się do rozmowy.

Umiejętna komunikacja z mediami to podstawa w prowadzeniu każdego biznesu. Trening medialny stanowi cenną wiedzę na temat funkcjonowania mediów, kontaktowania się z dziennikarzami i prowadzenia rozmów na trudne tematy i jest dziś jednym z ważniejszych szkoleń jakie warto przejść. Szczególnie ważne wydaje się dla kadry kierowniczej i zarządzającej, ale również dla osób kontaktujących się z mediami – polityków, naukowców czy rzeczników prasowych.

 

 

 

Artykuł promocyjny

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *