Listen to “MWF 152: Znajomi pomagają w biznesie – Bartek Popiel” on Spreaker.
Łączenie pojęć „znajomości” i „biznes” prawdopodobnie w większości z nas wywołuje ambiwalentne uczucia. Z pewnością niektórym osobom spoza firmy, wszelkie nasze sukcesy uchodzą za efekt posiadania pewnych znajomości. O ile jednak nie mówimy o czynach nieuczciwej konkurencji czy nepotyzmie, musimy wiedzieć, że w posiadaniu przyjaciół, którzy mogą nam pomóc w biznesie, chociażby dobrą radą, nie jest niczym złym.
Spójrzmy na rzeczywistość. Grupy zawodowe, takie jak lekarze, prawnicy, aktorzy – z reguły trzymają się w swoim gronie. Sprzyja to wymianie doświadczeń, co często przekłada się na jakość pracy i rozwój tych grup zawodowych. Podobnie jest wśród przedsiębiorców – posiadanie znajomych, z większym doświadczeniem biznesowym, którzy mogą służyć dobrą radą, krytyką, wskazówką, jest tutaj kluczowe.
Nic dziwnego, że networking na Zachodzie jest podstawą rozwoju wielu biznesów. Tam nikt nie ukrywa się ze znajomościami, a wręcz przeciwnie – posiadanie wpływowych przyjaciół świadczy o zaangażowaniu, kontaktowości czy chociażby charyzmie przedsiębiorcy.
Jak nawiązywać takie relacje? O tym w kolejnym odcinku podcastu Mała Wielka Firma.